Virusar och gojobb.

0kommentarer

jag trivs som fisken i vattnet på mitt jobb. Ja lönen är som den är för i princip alla biomedicinska analytiker och resterande vårdarbetande, inte skyhög. Men eftersom jag älskar mitt jobb så gör det faktiskt inte så mycket just nu. 
 
Men varför, varför!? Får sjuksköterskorna så mycket tid i rampljuset hos medier. 
BMA, ansvarar för ungefär omkring 70% diagnostiska svar som står till grund för läkarens kliniska diagnoser. Efter knappt 2 dagar går vården under utan laboratoriska svarsanalyser. 
Allt det här vet man. 
Men ändå är det inget värt. (Känns det som iaf)
 
Jag tjänar bra mycket mindre än min lillasyster som jobbar på ett företag, en industri. Hon är maskinist och har jobbat där ungefär ett år. Hon har bara gymnasial utbildning. Tillverkar borrar med hårdmetallskär. Alltså ursäkta mig men hur kan man ha bättre lön då?
 
Jag har 3 år av universitetsstudier bakom mig. Jobbar med vård, laboratoriearbete, alltså sådant som hjälper oss när vi är sjuka. Eller ska ha barn. Eller ännu bättre blod. När vi har cancer. 
 
Det är faktiskt.. rätt konstigt. 
 
Men som jag sa jag älskar mitt jobb och skulle förmodligen jobba ideellt om det var så illa. 
 
Åter till SSK, det är likväl ett viktigt yrke, precis lika viktigt som, BMA. Vi har ungefär lika arbetstider tro det eller ej. 
Men eftersom vi har rätt så liten patientkontakt så ser inte befolkningen oss på samma sätt. Då är det kanske svårt att förstå att vi ska ha samma förutsättningar. Ser man mitt yrke så tror man kanske att jag bara sköter maskiner och instrument. Som ni vet har jag inte lön som en maskinist. 
 
Så jag står bakom all löneökning åt SSK. Men även BMA ska ha mer. 
Kanske kommer vi dit. En dag. 
 
Jag är förövrigt förkyld, dricker kan jang och hoppas på det bästa, nu är det sovatajm igen. 
 
Godnatt alla läsare där ute. China

Kommentera

Publiceras ej